ams

Direktlänk till inlägg 5 april 2014

2:a behandlingen...

Av Agneta Svensson - 5 april 2014 14:50

Mellan varje behandling ska jag ta blodprover, första gången efter ca 10-11 dagar och sedan dagen innan nästa behandling. Denna gången var jag inlagd och då tar de ju prover varje dag och svaret skickas automatiskt till onkologen eller rättare sagt de finns ju i min journal.


Torsdagen den 30 januari-2014

Dag 1.

Jag har sovit ganska gott i natt. Jag har vaknat många gånger men kunnat somna om.

Klockan 10.00 var jag på plats. I väntrummet sitter män och kvinnor och väntar på sina behandlingar. Denna gången fick jag sitta i ett rum för fyra...förra gången fick jag ett enskilt rum. Då slog det mig... att jag är inte ensam om detta! Här sitter/ligger vi och har alla gått samma öde tillmötes... och nu genomgår de samma skit som JAG!



Jag fick en Zofran mot illamående och en isglass att suga på... för att förhindra munblåsor... under tiden som Ingela gav mig en injektion. Jag fick huvudvärk nästan direkt. Det kändes liksom tungt över ögonen.

Under tiden som cellgiftet sakta, men säkert, droppade in i min kropp småpratade vi patienter med varandra. Kvinnan mitt emot mig berättade att hon och hennes man skulle åka utomlands i april...Så härligt! Kvinnan bredvid mig sa inte så mycket, hon snarkade mest!

Klockan 12.30 gick vi därifrån.

Sov en timme på eftermiddagen.



Dag 2.

Har sovit dåligt. Vaknade och var alldeles torr i munnen och i ögonen. 24 timmar efter avslutad behandling ska jag ta en spruta som ska hjälpa mitt immunförsvar.


   


Min syn är påverkad, märker att det är suddigt både när jag läser och när jag ser på tv.



Dag 3.

Vaknade efter 3 timmar och det var svårt att somna om. Jag hade jätteont i hårbottnen. På morgonen var håret som SVINTO... Bara att ta fram saxen!

Mådde lite illa på morgonen. Mina kinder var rödblossiga och det kändes tungt att andas. Det värkte i svalget och det kändes som att jag hade en stor klump i halsen. Jag var JÄTTETRÖTT...

Jag fryser och fryser...



Dag 4.

Har sovit jättegott i 9 timmar!!! Jag har en konstig smak i munnen, mår lite illa och är allmänt trött.


Dag 5.

Ungefär som gårdagen...


Dag 6.

Jag har sovit gott. Varit ute i trädgården. Jag har fått ont i mina hälsenor och kände mig trött och yr när jag kom in. Det är svårt att svälja...känns torrt i halsen.


Dag 7.

Ungefär som gårdagen...



Dag 8.

Jag har sovit bra. Klumpen i matstrupen finns kvar och det gör ont när jag sväljer.

Har varit hos Kicki och klippt/hämtat peruken.


 


Nästan som mitt eget hår...

Jag har jätteont i mina hälsenor. Ringde till onkologen och berättade om mina besvär med att svälja och de rådde mig att ringa VC om det inte gick över.



Dag 9.

Har inte kunnat sova alls. Jag har frusit trots att jag haft massor på mig... Gick upp och löste korsord en stund, gick och la mig igen och sov en kort stund. När jag vaknade hade jag 38,3 i feber! Ringde till akuten och förberedde de på att jag skulle komma.

Inlagd igen... intravenös antibiotika mot infektionen. Stolpiller och salva mot konsekvenserna av diarrén. Har fått prickar på kroppen precis som förra gången. Sov mycket denna dag.


 



Dag 10.

Har sovit gott, fick en sömntablett igår... Fast när jag vaknade var jag svettig! Hade lite feber på morgonen. Mina prover var idag: Leukocyter (vita) = 0,5 (ska vara 3,5-8,8) Neutrofila (immunförsvar) = 0,1 ( ska vara 1,7-8,0).

Jag har misstänkt svamp i matstrupen och därför har jag fått Mycostatin... ska tas med en munspruta gurgla och svälj!


 


Har varit trött och febern steg igen på kvällen till 38 grader. Jag har fått en "lungtränare", en grej som man ska blåsandas med. Eftersom jag ligger ner så mycket och inte får gå ut från mitt rum måste jag träna lungorna. Det är för att förhindra lunginflammation. 


Dag 11.

Sovit bra. Proverna fortfarande inte tillfredsställande... Vita=0,8 Neutr.=0,3 och sänkan var 81...

Trött, trött, trött!

Har jättemånga prickar på kroppen, ingen vet varför! Det beror inte på allergi iallafall. Virusprickar?

Jätteont av min diarré.


Dag 12.

Sovit gott. Provsvar: Vita=1,7  Neutr=0,8 Sänka=45

Har känt mig rätt så pigg idag. Promenerat runt på mina få kvadratmetrar...


Dag 13.

Sovit dåligt. Provsvar: Vita=3,5 Neutr=1,8.  Nu behövde jag inte vara isolerad längre utan kunde få gå ut i korridoren om jag orkade. Eftersom mitt Hb fortfarande är lågt känner jag mig trött, trött och matt.


Dag 14.

Sovit gott. Provsvar: Vita=4,3  Neutr=2,9 Hb=90

Idag fick jag åka hem! Fick en medicinlista med schema för hur och när jag ska ta alla mina droger... Ska fortsätta med antibiotika och medlet mot svamp. Jag ska dessutom äta järntabletter. Har också fått spray som jag kan använda både i munnen och i näsan mot torra slemhinnor.

   


Kände mig lite piggare efter att jag andats in FRISKLUFT!!!



Dag 15.

Har sovit 8 timmar i sträck! Jag har varit pigg och inte alls så trött som innan.

DRACK VIN TILL MATEN!!! Himmel så gott det smakade!


Dag 16. Alla Hjärtans Dag.

Sovit dåligt. Har varit på toa flera gånger, diarré... ledsamt mest hela dagen.



Dag 17.

Vaknade kl. 01.15 och trodde att det var morgon. Somnade om , men sov oroligt.

Har annars varit rätt så pigg under dagen.


Dag 18.

Dåligt med sömn även i natt. Har jätteont i mina hälsenor, för övrigt har jag känt mig pigg.


Dag 19.

Har varit i Stackedala och gått en lång runda. SKÖNT!


Dag 20.

En bra dag förutom flera toabesök...



Dag 21.

Sovit 8 timmar i natt! Hade ont i ryggen och i knäna när jag vaknade. Kunde knappt ta mig ur sängen. INTE ryggskott nu bara!!!  Blev bättre som tur var. Har varit i Åhus och tagit prov.




Tre veckor verkar vara en lång tid, men för mig rusar dagarna...

1. Jag får behandling. Mår dåligt.

2. Blir inlagd. Mår uruselt.

3. Hemma och mot slutet av veckan känner jag mig piggare och då är det dags för nästa behandling.



Tur att jag har en så underbar familj och så fantastiska kollegor och så många goda vänner både i när och fjärran... Hur skulle jag klarat mig annars?

Det kommer post, sms, blommor, presenter och telefonsamtal. Jag är så lyckligt lottad som har detta stöd.


        


Tack för idag...  Kramar till er som läser min blogg.    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agneta Svensson - 1 maj 2014 07:44

Måndagen den 28 april 2014... Vaknade vid 02-tiden av att tidningsbilen kom och hade sedan svårt att somna om...  Funderade på hur många dagar det skulle ta denna gången innan jag blir inlagd igen. För det räknar jag ju med! Varför skulle det va...

Av Agneta Svensson - 27 april 2014 18:34

Har sovit oroligt, vaknat många gånger under natten. Har varit på toaletten flera gånger. Har ont i magen... Jag vill inte ha denna jävulska smärta i kroppen, jag vill inte ha diarré, jag vill inte må illa, jag vill inte ha rinnande ögon/näsa, jag vi...

Av Agneta Svensson - 7 april 2014 17:30

Nu är jag snart tidsmässigt ifatt mina behandlingar när jag skriver på bloggen. Det känns skönt att ha fått skriva av sig... Fast det är svårt att ge en korrekt bild hur jag egentligen innerst inne känner mig. Jag får gråtattacker emellanåt, jag blir...

Av Agneta Svensson - 6 april 2014 16:21

Känslorna svallar... och jag målar. Mitt högra bröst är borta... Jag får cytostatikabehandling...   Jag tappar håret...        Dag 1. Torsdagen den 20 februari. Jag har sovit bra, men tänkt på hur det ska bli denna gå...

Av Agneta Svensson - 2 april 2014 07:45

  Dag 1. 09.30 torsdagen den 9 januari satte jag mig tillrätta i en "typ tandläkarstol" och då var det dags. Ett djupt andetag...och nålen var påkopplad. Nu droppade det sakta men säkert in i min kropp... giftet som kommer att döda mina celler, b...

Kristianstadsväder

Vädret Kristianstad

Hej...

Välkommen...

Klockan är...

Presentation


Hej alla och CARPE PUNCTUM...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards