ams

Direktlänk till inlägg 6 april 2014

3:e behandlingen...

Av Agneta Svensson - 6 april 2014 16:21

Känslorna svallar... och jag målar.

Mitt högra bröst är borta...



Jag får cytostatikabehandling...





Jag tappar håret...

 

  


Dag 1.

Torsdagen den 20 februari.

Jag har sovit bra, men tänkt på hur det ska bli denna gången... ska jag klara mig utan krämpor och utan feber eller kommer det att bli som de andra två gångerna?

Nålen kopplades på och giftet droppade sakta in i min numera sköra kropp...

Jag kände direkt i ögonen att behandlingen börjat... Tryck-känsla och jag såg sämre. Inget att klaga över tänkte jag, det finns säkert de som mår sämre...

Efter ca 3 timmar kunde vi lämna detta "giftrum" för denna gången.

Vi packade fikakorgen och begav oss ner till Kronoskogen i Åhus och tillbringade ett par timmar på stranden... Skön avkoppling för själen.

PÅ kvällen var det tungt att andas och jag hade svårt att somna. Hade en tjock klump i halsen...



Dag 2.

Har inte sovit många minuter i natt...

Har blivit hes och det är tungt att andas. Känner mig trött och får ta djupa andetag för att få tillräckligt med syre.

Tog en sömntablett och hoppades på att få sova...



Dag 3.

Har vaknat var och varannan timme trots sömntablett... Gick upp kl 06.00 städade toan och det var precis vad jag orkade med. Rödblossig om kinderna, hes och en vit beläggning på tungan. Har varit ute i trädgården en liten stund och jag kände mig faktiskt rätt så pigg. Började frysa fram emot eftermiddagen, hppas att febern håller sig på avstånd.



Dag 4.

Sovit dåligt...

Hälsade på en arbetskamrat en liten stund. Roligt att träffas!

Har ingen smak alls i munnen, tappat smaklökarna totalt! Jobbigt att andas, var jättetrött på kvällen, somnade flera gånger...



Dag 5.

Har sovit 4 timmar i natt... Varit på toa flera gånger på morgonen, ont i magen! Kväljningar... mår illa. Fick migrän på eftermiddagen och var jättetrött efteråt. Tog en sömntablett när jag skulle lägga mig.



Dag 6.

Har vaknat många gånger, men jag har faktiskt kunnat somna om...

Varit på toa flera gånger på förmiddagen. Det känns som att det är totalstopp först... och sen bara sprutar det ut!!!  SKITJOBBIGT!  ;-)

Har varit otroligt trött hela dagen, sov 2 timmar på förmiddagen och  orkade knappt titta på tv på kvällen.



Dag 7.

Inte mycket sömn i natt heller. Flera gånger på toa på morgonen...

Har blivit inbjuden till en kurs idag... " Feel good, feel better...". Skulle jag orka gå dit tro? Ja det gjorde jag... En mycket givande kurs för oss cancerpatienter, vi skrattade, rengjorde ansiktet, sminkade oss och vi testade olika scarfsar... Vi fick ta med oss hem en nesessär  full med olika hudvårdsprodukter... Härligt!





Dag 8.

Har sovit rätt så bra, men vaknat flera gånger. Vaknade av att Stefan gick ner för att telefonen ringde 04.30... Det var Josefine som hade ont i ryggen och berättade att hon väntade på ambulansen... Vi åkte dit, Stefan stannade hos pojkarna och jag följde med Josefine till sjukhuset.

Misstänkt NJURSTENSANFALL, men med lite diverse medicin blev hon hemskickad igen...

Vid middagstid ringde hon till oss igen, ny ambulanstransport till sjukhuset eftersom hon knappt kunde stå på benen... Stefan följde med till sjukhuset och jag fick köra pojkarna till deras pappa... Josefine blev inlagd.

Jag har varit på toa flera gånger och det känns som att hela magen knyter/krampar sig...

Jävla helvetes skitdag...



Dag 9.

Har sovit 5 timmar i sträck ...WOW! Somnade om och sov i 2 timmar till! Var uppe en stund och kände mig jättetrött... sov 2 timmar i soffan.

Alltså... enormt trött denna dagen. Jag har sovit nästan hela förmiddagen.

Tog febern... den visade 38,4! Dags att ringa akuten IGEN...

Proverna visade Hb=93  Vita=0,8  Neutr=0,2

Blev såklart inlagd igen! Fick komma till avdelning 81 eftersom det var fullt på 51-52... Nu ligger både jag och Josefine inlagda samtidigt, hon med njurstensanfall och jag med mitt skit!



Dag 10.

Har sovit 5 timmar. Provsvar... vita=0,8 neutr=INGET MÄTBART RESULTAT! Jag har varit jättetrött hea dagen och haft frossa och ont i magen.



Dag 11.

Har sovit rätt så bra. Diarré... det bara sprutar!!! 37,7 i feber och jag har prickar överallt på kroppen. Synen har försämrats betydligt och jag ser suddigt!

Provsvar: vita=1,3 neutr=0,4 Hb=92 sänka=141



Dag 12.

Sovit 4 timmar. Fick en starkare sömntablett, men det hjälpte inte...

Har fortfarande diarré och nu ska jag lämna BAJSPROV!

Provsvar: Vita=1,7  neutr=0,9 sänka=90

Eftersom neutrofila var över 0,5 behövde jag inte längre vara isolerad och då fick Josefine komma och hälsa på mig idag...


 

Dag 13.

Sovit i 2 timmars pass... vaknat men somnat om. Flera toabesök på morgonen. Sköterskan sa att jag skulle flytta ner till avdelning 51 idag eftersom det blivit ledigt där nu... De ville ha mig på rätt avdelning!

Josefine och mamma hälsade på mig och vi fikade med fastlagsbullar! Kände mig jättetrött senare på eftermiddagen och då beslöt de att jag skulle få lite nytt blod...

eftersom mitt Hb var nere i 83...

Provsvaren idag var: vita=3,3 neutr=1,8





Dag 14.

Har sovit dåligt, haft mardrömmar! Heitti, min läkare pratade med mig och tyckte att jag haft många besvär av cytostatikabehandlingen... och beslöt därför att ringa till onkologläkaren och skjuta upp nästa behandling med några dagar...

Jag har fortfarande diarré,men känner mig bättre så idag ska jag få åka hem...

Odlingen på urinen visade att det finns bakterier... och därför ska jag äta antibiotika ytterligare i 5 dagar...

Josefine fick också åka hem idag... Varit rätt så pigg på eftermiddagen.



Dag 15.

Har känt mig hur bra som helst och mått utmärkt...



Dag 16.

Vaknade av att jag behövde gå på toa, annars har jag sovit gott...

Min näsa rinner hela tiden och det har den gjort hela tiden faktiskt...

Jag har varit jättetrött, men orkade gå en liten runda på Eko...



Dag 17

Sovit gott. Toabesök direkt på morgonen... och sedan flera besök under förmiddagen!

Mått relativt bra.



Dag 18.

Sovit gott. Skön dag på alla sätt och vis...



Dag 19.

Sovit gott. Många gånger på toa på förmiddagen. Har hälsat på Månsagården...

Varit ute hela dagen, en härlig dag!



Dag 20.

Sovit gott. En bra dag och den avslutades med bubbelbad...



Dag 21.

Sovit gott. Bjudit mamma och Josefine på mat... Fick massor med gaser i magen. ONT,ONT,ONT och ont i magen...




  

Det kommer mera...



Dag 22.
Har sovit gott. Har Varit på toa 4 gånger under förmiddagen. Rinnsnuva som vanligt... Trött, trött och åter trött!


Har blivit torr påfingerblommorna och månarna på naglarna är nere på halva...



Dag 23.

Sovit gott Bakade bröd på förmiddagen. Var ute en stund, men blev trött och fick vila... Sov 1 timme.



Dag 24.

Har varit på toa flera ånger under natten. Jobbigt!

Allmänt trött hela dagen... Kurrar jättemycket i magen.



Dag 25.

Sovit hela natten, men fick rusa till toa när jag vaknade kl 08.00

Toabesök hela dagen... Ont i magen och känt mig jättetrött hela dagen!



Dag 26.

Har sovit gott. Har varit på mammografi på förmiddagen...  Hoppas att det inte visar på något konstigt i det enda bröset som jag har kvar...

Har mått bra idag...Shoppat lite och ätit lite... fast det inte smakat något! 


Imorgon... 4:e behandlingen...


 


 
 
Linda

Linda

6 april 2014 19:01

Känner inte dig. Gick i parallell klass med Josefin. Ville bara säga att jag tänker på dig! På er!
Bamse kram!!
#fuckcancer

http://annorlinda.blogg.se

 
Pialotta

Pialotta

6 april 2014 22:29

Nähä, stackars dig ... Förstår att du kämpar och kämpar var dag så in i <3 Kram

http://pialottasfotoblogg.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agneta Svensson - 1 maj 2014 07:44

Måndagen den 28 april 2014... Vaknade vid 02-tiden av att tidningsbilen kom och hade sedan svårt att somna om...  Funderade på hur många dagar det skulle ta denna gången innan jag blir inlagd igen. För det räknar jag ju med! Varför skulle det va...

Av Agneta Svensson - 27 april 2014 18:34

Har sovit oroligt, vaknat många gånger under natten. Har varit på toaletten flera gånger. Har ont i magen... Jag vill inte ha denna jävulska smärta i kroppen, jag vill inte ha diarré, jag vill inte må illa, jag vill inte ha rinnande ögon/näsa, jag vi...

Av Agneta Svensson - 7 april 2014 17:30

Nu är jag snart tidsmässigt ifatt mina behandlingar när jag skriver på bloggen. Det känns skönt att ha fått skriva av sig... Fast det är svårt att ge en korrekt bild hur jag egentligen innerst inne känner mig. Jag får gråtattacker emellanåt, jag blir...

Av Agneta Svensson - 5 april 2014 14:50

Mellan varje behandling ska jag ta blodprover, första gången efter ca 10-11 dagar och sedan dagen innan nästa behandling. Denna gången var jag inlagd och då tar de ju prover varje dag och svaret skickas automatiskt till onkologen eller rättare sagt d...

Av Agneta Svensson - 2 april 2014 07:45

  Dag 1. 09.30 torsdagen den 9 januari satte jag mig tillrätta i en "typ tandläkarstol" och då var det dags. Ett djupt andetag...och nålen var påkopplad. Nu droppade det sakta men säkert in i min kropp... giftet som kommer att döda mina celler, b...

Kristianstadsväder

Vädret Kristianstad

Hej...

Välkommen...

Klockan är...

Presentation


Hej alla och CARPE PUNCTUM...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards