ams

Direktlänk till inlägg 27 april 2014

5.e behandlingen...

Av Agneta Svensson - 27 april 2014 18:34

Har sovit oroligt, vaknat många gånger under natten. Har varit på toaletten flera gånger. Har ont i magen... Jag vill inte ha denna jävulska smärta i kroppen, jag vill inte ha diarré, jag vill inte må illa, jag vill inte ha rinnande ögon/näsa, jag vill inte få feber, jag vill inte ligga på CSK, jag vill inte ha svullna fötter/ben/händer, jag vill inte vara så jävla TRÖTT! Fast jag vet ju att jag MÅSTE dit... och få dessa "giftpåsar", för jag vill ju bli friskförklarad så småningom...


Dag 1.

Idag var det Ingrid som tog hand om mig...  Det är tre sköterskor som delar på arbetet med patienterna.        Jag berättade för henne hur jävligt jag mått denna gången och då pratade hon med läkaren som bestämde att minska dosen till 80% för att se om mina besvär lindrades något. Hjälper det inte ska dosen ökas tillbaka till 100 % sista behandlingen.

Jennie kom inom en runda, hon var på CSK med en kund och passade på att hälsa på mig inne i behandlingsrummet.

Jag fick två åksjukearmband som jag skulle testa mot illamåendet.


 


Jag har mått bra hela eftermiddagen, vi var ute i trädgården och satte fröer i pallkragarna. Vi var i stan och jag köpte två nya klänningar...

Jag är blossig om kinderna. Jag har svullna fötter/ben, var tvungen att köpa stödstrumpor. Jag skulle prova detta först, de vill inte sätta in vätskedrivande nu.

Har varit ganska pigg idag.



 


Dag 2.

Har vaknat flera gånger, klockan 02.50 trodde jag att det var morgon. Långt om länge kunde jag somna om.

Duchade, bytte i sängarna ( Nu gör vi det bara 1 gång i veckan...) Har tvättat 4 maskiner med tvätt.

Maten smakar absolut ingenting, vinet går inte att dricka... Fy ... detta är obeskrivligt hemskt att inte kunna känna smaker!

Blossig om kinderna.

Satte deg till bröd... ska jäsa över natten.



Dag 3.


Hr varit uppe två gånger i natt, men kunde somna om... Sov till 07.30 Åt yoghurt med blåbär till frukost. Fy det smakade varken yoghurt eller blåbär...

En liten runda på Maxi på eftermiddagen och jisses så trött jag var när vi kom hem!Nu kommer värken i benen och jag var tvungen att ta både Panodil och en morfintablett...



Dag 4.


Har sovit sådär... ont, ont, ont... Panodil... Oxynorm... Hjälper ett par timmar.

Det är ÄCKLIGT att äta och dricka!


Dag 5.

Har sovit bättre inatt. Tog dubbel dos med morfin så jag hade inga smärtor under natten. Vi har varit ute i trädgården hela dagen och jag har inte orkat göra någonting eftersom det gjort ont i hela kroppen. Jag har varit jättetrött!

Vi åt sushi och det smakade ganska gott faktiskt. Det är tungt att andas...



Dag 6.

Har sovit ganska bra. har ite varit på toa, är nog hård i magen fast jag tog 10 droppar igår kväll.

Det gör jävligt ont i benen trots att jag tar tabletterna. Har beläggning på tungan, äcklig smak... åt stekt ägg, roqefortost, sparris och rädisor till frukost... gick att svälja!

Ont i benen, inget toabesök...



Dag 7.

Har sovit bra. Sov till 08.00 Ringde till onkologen och frågade om jag skulle ta Mykostatin mot min beläggning på tungan. Det var OK...

Fortfarandde inget toabesök trots flera omgångar med dropparna! Stefan masserade magen och under fötterna...

Var jättetrött på eftermiddagen, sov en lång stund. Har inte varit hungrig alls och absolut inte törstig... Åt lite soppa bara. Mått skitdåligt och det är tungt att andas.



Dag 8.


Vaknade redan efter 1 1/2 timme och behövde gå på toa... Äntligen!

Hade svårt att somna om...

Åt lite havregrynsgröt till frukost och det la sig bokstavligt talat som en gröt å tungan... Fy sjutton! Känner ingen hunger/törst.

Jennie och småbarnen och mamma kom på en kort visit... Jag låg och vilade precis innan. Var jättetrött så jag orkade inte ens fixa med lite fika... TYVÄRR!

Åt Thaisoppa både till lunch och sen till middag... orkade inte så mycket.

Tror att jag har fått feber, vågar inte kolla!. Har fått blåsor i munnen.



Dag 9.


Varit på toa 2 gånger under natten och flera gånger under förmiddagen... DIARRÉE!

Trött...otroligt trött. Fick gå in och vila flera gånger både på förmiddagen och på eftermiddagen...

Stefan fick köra till apoteket och köpa vätskeersättning.

Åt lite spagetti till middag. Rosig på kinderna och jag är TRÖTTARE ÄN TRÖTT!!!



Dag 10.


Sovit oroligt...

Har varit på provtagningen idag, faktiskt första gången som jag inte har legat inne när mellanproverna ska tas... Svårt att sticka mig som vanligt, efter tre försök gav de upp och det slutade med ett stick i fingret!

Åt lite sushi till lunch. Vilade en stund, har ont i magen. Är det Clostridiumbakterien som spökar igen tro? Rosig om kinderna, svider och jag har ont i fingertopparna/naglarna. Naglarna ser för hemska ut. Biverkning nr...? Hm







   





Dag 11.


Har sovit hela natten! Två toabesök vid 06-tiden, somnade om och sov till 09.00

Har ont i benen, har ont i naglarna, har ont på kinderna och har ont på händerna!

Har gått ner 3 kg på en vecka, inte så konstigt eftersom jag inte kan äta eller dricka något speciellt...

Fortfarande jättetrött. Läste om Clostridiumbakterien på nätet... ska nog åka in till akuten och kolla för säkerhets skull.

Det gjorde vi...och jag blev inlagd! Avdelning 52 rum 13 fick det bli denna 5:e gång.

Ska lämna 2 bajsprov för att kolla om det är Clostridium...

Sänka=9,8  Hb=105 Vita=24,6  Neutrofila=20,8  de höga värdena kan bero på bakterien.

Det svider jättemycket i ansiktet och på händerna, det ser ut som att jag suttit i solen en hel vecka!  Fick Tavegyl och en hudsalva.

Har fått två påsar dropp.



Dag 12.


Har vaknat flera gånger under natten. Två toabesök och 37,4 i feber ( normalt för mig är 36,5)

Åt två ägg till frukost.

Har fått en ask med Salivintabletter mot min muntorrhet, fast det hjälper inte ett dugg!

Kunde äta en liten portion grönsakssoppa till lunch. Nu ska de skriva upp hur mycket vätska jag får i mig per dygn... Har fått totalt 4 påsar med dropp nu!

Känner mig lite piggare och proverna var Sänkan=7,1  Vita=20

Har ont i benen/tårna/fingrarna och naglarna.

Mamma var hos mig en stund på eftermiddagen.

Jag hade beställt en liten skål med räkor och ett ägg till kvällsmat och den tallriken som jag fick... skulle räcka till 4 personer minst! jag åt lite grand sen fick Stefan resten.


 

Dag 13.


Sovit dåligt, har vaknat miljoner gånger...

Vaknade och steg upp klockan 05.00 Åt lite havregrynsgröt och det smakade rätt ok...

Läkaren berättade att ett av bajsproven var positivt, men jag skulle inte få någon antibiotika för kroppen skulle ta hand om detta ändå eftersom proverna var på väg neråt!

Har fått i mig lite mat idag. Fortfarande illröd om kinderna/händerna.



Dag 14.


Gick och la mig halv 11... och har sovit i omgångar, men har kunnat somna om. Vaknade halv 7 och det kurrade i min mage. Jag fick några rån att knapra på tills frukosten kom.

Läkaren sa att jag kunde åka hem idag även fast jag inte fått något för diaréen. Det har lugnat ner sig lite och kroppen tar hand om det, men fortsätter det skulle jag naturligtvis höra av mig! Åkte hem 09.30


 

Dag 15.


Har sovit ganska bra.

Idag var vi en runda i Tollarp... Handlade på Frukt&Grönt...

Jag har absolut ingen ork över huvud taget, jag blir trött för det minsta lilla. Jag har ont i benen och jag är röd om kinderna.

Har haft en bra dag och på kvällen åt vi hummer och drack champagne...



Dag 16.


Har sovit gott. Gick upp 05.30 stoppade i en maskin med tvätt, gick o la mig igen och sov till 07.30

Svullna fötter/ben och händer. Blir andfådd när jag går i trappor och jag är trött!



Dag 17.


Sovit bra. På förmiddagen var vi i Tollarp och fixade med Josefines gamla lägenhet. Åt Thaimat till lunch. handlade med mamma på eftermiddagen.

Det svider och det rinner från mina ögon. Händerna och benen värker och de är svullna.


Dag 18.


Sovit bra. Jag städade toaletten, slängde en massa grejor som jag inte har användning för.

Svullna ben/fötter, torr hud i ansiktet. Jag fjällar tom...

Ont i fingertopparna.



Dag 19.


Sovit bra.

Grejade med grillmiddagen hela förmiddagen. Familjen skulle ju komma!!!

Vilken underbar lördag!  Vädret var härligt och jag har varit ganska pigg och jag har mått bra. Fast på kvällen somnade jag i soffan!



Dag 20.


Sovit bra.

Det har varit en bra dag fast som vanligt så har jag varit jättetrött. Vi har varit i trädgården nästan hela dagen och jag har pysslat med tvätt och blommor så gott jag orkat...


Nu sitter jag i soffan och skriver här på bloggen och tänker på morgondagen... Jag får en klump i magen...eftersom jag vet vad det innebär! Ännu mer värk, ännu mer illamående, ännu mer aptitlöshet/ingen törst, feber, diaréer, ännu ett besök på avd 51-52...  MEN DET ÄR 6:E OCH SISTA STORA CYTOSTATIKABEHANDLINGEN...

Efter detta är det 5 veckors uppehåll innan strålbehandlingen i Lund. Varje månd-fred i fem veckor. Jag ska ju också fortsätta med Herceptinbehandlingen var tredje vecka i ett år. Det måste jag eftersom min cancer är HER2 positiv...

Ja vilket eländes elände... jag visste att behandlingarna skulle bli tuffa, men jag hade aldrig trott att jag skulle få ALLA tänkbara biverkningar plus lite till!




 

 
 
Ingen bild

Jeanette

28 april 2014 14:13

Hej Agneta!
Dina barn hade lagt upp länk till din blogg på FB o jag var tvungen att gå in o läsa om dina jävulska resa. Du ska veta att jag tänker på dig/er o dina fina familj! Du fixar såklart detta!
Kram/jeanette i rinkaby

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agneta Svensson - 1 maj 2014 07:44

Måndagen den 28 april 2014... Vaknade vid 02-tiden av att tidningsbilen kom och hade sedan svårt att somna om...  Funderade på hur många dagar det skulle ta denna gången innan jag blir inlagd igen. För det räknar jag ju med! Varför skulle det va...

Av Agneta Svensson - 7 april 2014 17:30

Nu är jag snart tidsmässigt ifatt mina behandlingar när jag skriver på bloggen. Det känns skönt att ha fått skriva av sig... Fast det är svårt att ge en korrekt bild hur jag egentligen innerst inne känner mig. Jag får gråtattacker emellanåt, jag blir...

Av Agneta Svensson - 6 april 2014 16:21

Känslorna svallar... och jag målar. Mitt högra bröst är borta... Jag får cytostatikabehandling...   Jag tappar håret...        Dag 1. Torsdagen den 20 februari. Jag har sovit bra, men tänkt på hur det ska bli denna gå...

Av Agneta Svensson - 5 april 2014 14:50

Mellan varje behandling ska jag ta blodprover, första gången efter ca 10-11 dagar och sedan dagen innan nästa behandling. Denna gången var jag inlagd och då tar de ju prover varje dag och svaret skickas automatiskt till onkologen eller rättare sagt d...

Av Agneta Svensson - 2 april 2014 07:45

  Dag 1. 09.30 torsdagen den 9 januari satte jag mig tillrätta i en "typ tandläkarstol" och då var det dags. Ett djupt andetag...och nålen var påkopplad. Nu droppade det sakta men säkert in i min kropp... giftet som kommer att döda mina celler, b...

Kristianstadsväder

Vädret Kristianstad

Hej...

Välkommen...

Klockan är...

Presentation


Hej alla och CARPE PUNCTUM...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards