ams

Alla inlägg under maj 2014

Av Agneta Svensson - 1 maj 2014 07:44



Måndagen den 28 april 2014...

Vaknade vid 02-tiden av att tidningsbilen kom och hade sedan svårt att somna om...  Funderade på hur många dagar det skulle ta denna gången innan jag blir inlagd igen. För det räknar jag ju med! Varför skulle det vara någon skillnad nu?

Först skulle jag på provtagningen, i vanliga fall har det varit dagen innan, men eftersom det är måndag fick det bli så här...

Jag är ju extremt svårstucken och efter tredje misslyckade försöket i armvecket tog man det på handryggen...




 




Innan behandlingen skulle jag träffa min läkare Signe Borgström för ett utvärderingssamtal. Jag har ju dokumenterat hur jag mått efter varje behandling och vi gick tillsammans igenom alla biverkningar som jag fått. Hon sa att det var väldigt ovanligt att en och samma patient får ALLA tänkbara biverkningar plus några nya och att hon tyckte synd om mig som drabbats så hårt...


Biverkningar:

- Illamående

- Förstoppning

- Aptitlöshet

- Lukt/smakförändringar

- Håravfall ögonbryn/ögonfransar

- Rinnande ögon/näsa

- Diarré /Clostridiumbakterie

- Blåsor i munnen

- Lågt Hb/låga vita blodkroppar/låga neutrofila

- Extrem trötthet

- Feber/frossa

- Hjärtklappning

- Svullna fötter/ben/händer

- Värk i benen/leder/skelettet/muskler

- Rodnad/svullnad i ansiktet och på händerna

- Torr hud/fjällar

- Nagelförändringar/pigmentförändr/ömhet

- Tungt att andas

- Beläggningar,svamp i munhålan/tungan

- Sömnsvårigheter

- Bedövad runt munnen/läpparna

- Öm på huden


Jag tycker att alla biverkningar är förfärliga, men det allra värsta är att jag inte kan känna någon SMAK överhuvudtaget! Maten lägger sig som en tjock gröt i munnen och drickan blir en kletig sörja utan smak!!! Det är svårt att förklara, jag trodde inte att det kunde bli så här överhuvudtaget. Jag kan känna det söta, äckliga i det mesta. Nu vet jag var alla dolda sockerfällor finns. Frukt kan jag inte äta... Jag älskar grapefrukt, men tom den var alldeles för söt... Det mesta klöks jag av...  Inte många grönsaker heller... rädisor går bra och slang-gurka! Om ni bara visste hur sött och slibbigt ättiksgurka/syltlök smakar för mig... eller vanlig röd paprika. Vanligt bröd är för torrt och pålägg som rökt skinka eller ost är otänkbart... Jag brukar ta några salta kex med lite färsk örtost på... ibland funkar det!

Jag älskar god mat och goda viner... visst jag har druckit ett par glas vin även nu under denna perioden, men det har inte smakat bra... Jag hoppas verkligen att jag återfår mina smaklökar snart!


Signe förklarade också hur strålbehandlingen i Lund skulle gå till och att Herceptinbehandlingen var 3:e vecka i ett helt år inte skulle ge några biverkningar. Åtminstone till 99% kunde hon lova... Hm!

Herceptinbehandlingen via dropp måste jag få, eftersom  min cancer inte var hormonkänslig... Hormoner i form av tabletter brukar annars vara en förebyggande del i behandlingen.


Idag var mina prover jättebra! Alla utom Hb låg inom gränsvärdena... Det är nog första gången tror jag.

Första påsen med Taxoteere tog 1/2 timme, sen 1/2 timmes paus och sedan Herceptinpåsen 1 timme...


Jag brukar bli lite trött på eftermiddagen efter behandlingen, men idag märkte jag inte så mycket ...

Vi åt en bakad potatis med rök/äggröra till lunch på Maxi... Gick att äta!

Var ute i trädgården en stund när vi kommit hem, satte potatis i kompostbingen precis som i fjol... Nu väntar vi på goda nypotatisar, kanske till midsommar...


Kände mig trött senare på kvällen, somnade i soffan flera gånger.



Dag 2.

Vaknade vid 2-tiden, hade svårt att somna om. Gick upp vid 05.00 Tog mina Betapredtabletter mot illamåendet och apelsinblandningen mot ev.förstoppning

Det har varit en bra dag... inte kännt mig speciellt trött.

Åt stekt spätta och potatismos till middag... Smakade absolut ingenting. Provade ett glas vin till och hugaliga vad äckligt!!!



 


Dag 3.

Har sovit mycket bättre i natt. Uppe på toa 2 gånger, men kunde somna om...

På förmiddagen köpte vi fikabröd till personalen på Onkologen och till de på mitt jobb... Det blev uppskattat!


Goda äppelknyten från Lidl...



 

På eftermiddagen planterade vi lite växter och jag började frysa och känna lite värk i benen. Fick gå in och vila, men avvaktade med medicinen. Hade en väldigt konstig känsla i munnen, precis som att jag var bedövad med xylocainsalva eller nåt...

Tungt att andas.



Dag 4.

Har kunnat sova trots att benen värkt lite emellanåt, men jag vill försöka undvika morfinet... så länge som det går.

Åt rostat bröd med ost, rädisor och krasse till frukost... Brödet la sig som en geggamojja i munnen och jag kunde inte identifiera en enda smak...   

Har jätteont i fingertopparna och det känns bedövat på tungan. Vi var ute i trädgården , men jag orkade inte göra något eftersom det gjorde ont och värkte i mina ben... Stefan gjorde i ordning bland gamla krukor och slängde en massa bråte.

Vi åt ärtsoppa till lunch och det smakade rätt bra. Vilade och löste korsord på eftermiddagen. Har fått ta panodil, men det hjälpte inte så länge. Får nog ta Oxynorm till natten. Har ont, ont i benen.



Dag 5.

Har sovit ganska bra, tog en Oxynorm igårkväll, så jag har inte vaknat av att jag haft ont i alla fall.

Åt ett par skedar kantarellsoppa och två salta kex till frukost...

Har haft ont hela dagen, tagit tabletter och inte orkat göra något. Jag har mest tittat på när Stefan har "grejat" med sol/poolplatsen.




 





Dag 6.

Mått ungefär som gårdagen...



Dag 7.

Har sovit bra... Steg upp vid 6-tiden och gjorde havregrynsgröt. Fy sjutton det gick direkt i slasken, kunde inte svälja det... Jag som älskar HAVREGRYNSGRÖT!

Maten är det värsta just nu... var sugen på bruna bönor i middags, men det kunde jag inte heller få ner... fick göra lite broccollisoppa.

Mina läppar domnar, tungan är bedövad och fingertopparna är också bedövade.

Har fått blåsor i munnen.



Dag 8.

Sovit bra, har vait uppe på toaletten 2 gånger, men kunnat somna om. Tog morfintablett och panodil + apelsinblandningen på morgonen.

 

Dag 9.

Sov ända tills 03.30, somnade om och sov till 08.00 Hade ont när jag vaknade och fick ta de vanliga tabletterna. Hade ont i magen, men än så länge ingen diarré tack och lov!

Idag känns det som om jag vore bedövad i munnen och på läpparna... och jag börjar bli svullen och röd på ovansidan av händerna ( precis som vid förra behandlingen).

Är öm på huden överallt.

Åt två rån med philladelphiaost,rädisor och te till frukost. Börjar bli svårt att svälja överhuvudtaget.

Åkte till stan och shoppade parfymer till mig och till Stefan... lite vardagslyx.

Har haft ont i benen, mer än igår... Trodde att det skulle vara på bättringsvägen idag, men nej!

På kvällen var det extra jobbigt att svälja, tog bara en liten tugga på pajen. Tvingade i mig ett halvt glas vatten.


Jag ska KLARA detta helvete!!! Jag längtar efter god mat och dryck. Jag längtar tills vi kan stå i köket och laga mat tillsammans, Stefan och jag... jag längtar tills vi kan ta ett glas vin medan vi hackar och strimlar... och jag längtar efter att må BRA!!!



Dag 10.

Har sovit rätt så bra, men jag har jätteont av blåsorna på sidan av tungan. Fick ta xylocain...

Åt ett kokt ägg till frukost. Har diarré... vad blir det av detta tro?

Vi åkte och handlade och när vi kom hem var jag JÄTTETRÖTT! Mådde lite illa, men tryckte i mig lite soppa.


Dessa soppor är nästan det enda som jag kan äta nu...



   


Nu har diarrén verkligen gett sig tillkänna igen. Fick gå på toaletten direkt efter jag ätit...


Dag 11.

Har inte sovit så bra i natt.Jag har vaknat många gånger.

Det svider på mina ögonlock och de är blossigt röda. Likadant är det på mina händer... Det sticker på huden överallt.



 






 



Har inte hänt speciellt mycket denna dagen. Jag har varit lite piggare och inte så trött.



Dag 12.

Har sovit bra. Jag åt ett ägg och två rån till frukost. Vägde mig och ja... jag har gått ner 5,5 kg, men det kan jag förstå eftersom jag inte kan äta och dricka!

Vad jag än försöker att äta så är det  "svårt" att svälja. Likadant är det när jag dricker. Jag tvingar i mig vatten och vätske-ersättning. Direkt efter måste jag gå på toaletten. Diarré! Flera gånger... Det är ingen vanlig diarré, min mage krampar varje gång och det känns som att tarmarna knyter sig!

Jag vill inte att CLOSTRIDIUM-bakterien tar över min kropp ytterligare en gång!!!

På kvällen tyckte jag att jag var varm på pannan, men ville inte ta febern...



Dag 13.

Sov 6 1/2 timme i sträck... Somnade om igen och sov ytterligare 1 1/2 timme. Skönt!

Jag har varit ute i trädgården och pysslat om mina blommor och det är inte lätt. Jag blir trött för det minsta lilla... det blir tungt att andas och jag blir alldeles matt i kroppen. Efter en stund fick jag gå in och vila/sova.


 


 


Dag 14.

Sovit bra. Diarré direkt på morgonen. Ingen feber i alla fall!

Åt en tunnbrödsrulle med kräftost till frukost. Det gick ganska bra, faktiskt!

Jag har ont i fingertopparna, det är svårt att ta på kläder och speciellt att ta på strumpor och knäppa knappar...

Jag är bedövad om läpparna, jag har ont på ögonlocken. Det stramar och svider. Ögonen rinner och rinner...

 Vi körde en runda till EKO... och jisses så trött jag blev när jag gick där inne!

Åt ugnsfisk, kokt potatis, romsås och spenat till lunch OCH det smakade liiite!



Dag 15.

Har sovit bra...

Jag har fortfarande en konstig smak i munnen, eller rättare sagt ingen smak i munnen... det är bedövat och det sticker på läpparna.

Jag är öm på huden överallt och jag har ont i fingertopparna/naglarna. Ränderna syns mer och mer...Undrar om jag kommer att tappa naglarna???


 


Vi åt kronhjortsskav med ris och broccolli till middag. Det smakade inte så mycket, men jag kände enbärssmaken... Drack ett glas rött till... FY VAD ÄCKLIGT! Jag ville bara testa...



Dag 16.

Har sovit bra. Jag kunde äta en liten tunnbrödsrulle med kräftost till frukost.

Var ute i trädgården en stund på förmiddagen, men jag orkar inte göra speciellt mycket. Jag blir trött bara av att gå från ena stället till det andra!!! NÄR SKA JAG FÅ ORKEN OCH STYRKAN TILLBAKA? Jag vill kunna gå på promenader, gå på stranden och njuta av den härliga luften. Jag vill kunna promenera i skogen...

På eftermiddagen gjorde jag en ny kudde till verandasoffan.



 


Det har varit en relativt bra dag, men det gör ont i mina fingertoppar och jag är sååååå trött i benen!



Dag 17.

En rätt så bra dag... inget annorlunda idag.



Dag 18.

Jag åt yoghurt till frukost och det var verkligen länge sedan. Det smakade rätt så normalt.

Idag hade vi ett ärende i S Sandby och därefter körde vi till Lund. Jag köpte en hänggunga som vi ska ha i vår stora björk...

Åt lunch på ett mysigt café. Stefan och Josefine tog stenugnsbakad baguette med kyckling och jag tog en rågmacka med räkor&kräftstjärtar... Riktigt gott och jag åt upp HELA mackan!!!

Jag var jättetrött på kvällen och hade ont i benen. Mina ögon rinner hela tiden och det är väldigt störigt och obehagligt...



Dag 19.

Tog blodprov idag inför måndagens behandling... Efter andra försöket gick det bra att ta i armvecket.

En relativt bra dag. Vi åt hummer och drack vitt vin på kvällen. Det är konstigt att skaldjur smakar bra för mig, men det är ju tur!!!



 




Dag 20.

Jag bakade scones till frukost, tänkte att det skulle vara gott med lite ost och andra tillbehör.

Det var ljuvligt väder ute så jag dukade utanför verandan...


 

Jag blev besviken... för det gick inte att svälja merän en liten bit. Det var alldeles för torrt i min mun. Fast osten var god!

Har försökt vara ute mer idag i det varma och soliga vädret. Jennie och barnen kom en liten stund och fikade.

Mina ögon rinner, rinner och rinner och min hud under/över ögonen har blivit röd och svider...

Jag har så ont i mina ben och det sticker i fingrarna och i fötterna... Fötterna är svullna och det känns fortfarande lite bedövat runt munnen.

NÄR SKA DETTA FÖRSVINNA? Jag är så trött på att ha ont...

Jag är så trött på att vara trött och inte orka göra någonting... Stefan sköter det mesta och gör det mesta här hemma och jag vill också kunna hjälpa till...


              



Dag 21.

Idag är det dagen innan Herceptinbehandlingen... den som jag ska ta var tredje vecka i ett helt år... och den som INTE SKA GE NÅGRA BIVERKNINGAR!!! Hoppas verkligen att det stämmer! Snart börjar mina 25 strålbehandlingar... månd-fredag i 5 veckor. Sen ska jag ha SEMESTER!!!

Idag är det dag nummer 21... efter min 6:e behandling och jag har INTE blivit inlagd! Tänk att jag klarade och stanna hemma alla dagar denna sista gång! Så himla skönt!




                                   Nu har jag varit i helvetet och vänt...

Tidigare månad - Senare månad

Kristianstadsväder

Vädret Kristianstad

Hej...

Välkommen...

Klockan är...

Presentation


Hej alla och CARPE PUNCTUM...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards