ams

Alla inlägg den 9 december 2009

Av Agneta Svensson - 9 december 2009 16:00

Vad gör man för att få tiden att gå när det gör ont i ryggen nästan hela tiden???


Om man är hemma pga feber, ont i halsen eller av någon annan anledning, kan man ju krypa ner i sängen eller kura ihop sig i soffan och läsa en bra bok. Eller kanske titta på en film...   

 MEN... när man har ont i ryggen... NEJ, NEJ, NEJ DET GÅR BARA INTE...


Jag lovar att det inte går att sitta/ligga några längre stunder varken i soffan, fåtöljen, köksstolen eller inte ens på toastolen... Det får bli lite lårmuskelträning vid eventuella behov!


Så vad mer kan jag göra än att lunka fram och tillbaka? Ja,ja ...jag står stilla stundvis också.

Imorse bestämde jag mig... visst är det synd att jag inte kan slappa i soffan, men då kom jag på att jag kunde BAKA istället!!!


Hittade ett recept på...LUSSEKATTER, så passande, eller hur?

Sedan mindes jag att det stod ett recept på kanelmarängsnittar i tidningen idag...

Måste ju ha något att göra medan bulldegen jäser...



  


Ett nytt litet, men ack så värdefullt tips fick jag av en bagare på TV... SMÄLT INTE smör/margarin till bulldegen, utan klicka i den och låt degkrokarna jobba...

Lussekatter, kanelsnäckor mm blir MYCKET saftigare då. Sen sa han...Använd hellre KESELLA än ÄGG...

Så jag gjorde som han sa...


  


Degen fick jäsa i 45 minuter.



Under tiden gjorde jag kanelmarängsnittar...



 





    





 


Det blev lussekatter, lussesnäckor och lusselängder...




  


Snäckorna i ULLAREDSformar...




 


Fyllningen gjorde jag med smör, muscovadosocker, farin, kanel, ingefära och kardemumma.



   




  


Lussekatter... ytterligare ett litet tips från TV-bagaren...

PENSLA bullarna med ägg EFTER gräddningen, då behåller de sin blankhet!




  


Lusselängder...



  


Lussesnäckor och kanelmarängsnittar.



  


Det är tur att jag har en laptop... så jag kan STÅ och blogga!!!


Jag vet vad min man säger när han kommer hem...

- Älskling, kan du inte ha muskelbristning i ryggen lite oftare???





Kristianstadsväder

Vädret Kristianstad

Hej...

Välkommen...

Klockan är...

Presentation


Hej alla och CARPE PUNCTUM...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards