ams

Alla inlägg under mars 2011

Av Agneta Svensson - 20 mars 2011 17:19

Söndagslunch ute i trädgården... En grillad i bröd!

Ja nu älskar jag ju inte korv precis,men jag smakade en bit i allafall. Bara för känslans skull!

Solen lyste, men vi kompletterade med att sätta på terassvärmaren för att känna lite värme också.

Skönt.








 








                 





En öl därtill...



 




      



     


Ha en fin söndagskväll.

Av Agneta Svensson - 19 mars 2011 18:52


Rödbetsgarpaccio med getost,rostade pinjenötter och tryffelhonung...

som förrätt.


    



  



  


Huvudrätten bestod av en mustig köttgryta på högrev.

Med lök,morötter,purjolök,vitlök,rött vin,oxfond,japansk soja och grytkryddor a´la jagtogvadjaghadeiskafferiet...


  


Kvällens dessert fick bli en chokladkräm...enkel och väldigt mumsig. Jag kokade upp 3/4 dl grädde, la i bitar av 50 gram 70% choklad och vispade runt till en slät kräm...

Hällde upp i glas och ställde in det i kylen. Jag stekte en brödskiva i lite smör och skar sedan i små, små bitar. Lite flingsalt över det hela...


  



  



  

Det var JÄTTE-JÄTTE-JÄTTEGOTT!

Ha en fortsatt underbar helg,njut och koppla av...och kanske ska Du titta på något trevligt program på TVn. Hoppas att det blir en solig vårdag i morgon...jag längtar att få njuta av varmare väderlek! 

Av Agneta Svensson - 19 mars 2011 18:36

...nej inte direkt, men PAJ blev det! Botten gjorde jag på 2 1/2 dl vetemjöl, 100 gram margarin och 100 gram keso. In i frysen ca 15 minuter och sedan i ugnen på 200 grader tills botten får lite färg. Kanske en 8-10 minuter.

Fyllningen gjorde jag med 3 ägg, 1pkt laktosfri gräddfil, 1 1/2 dl riven ädelost, en bit purjolök, några svarta oliver och lite strimlad skinka, salt och peppar. Klart och skjuts in i ugnen igen... ca 20-30 minuter.






  



  


   Fredagskvällens meny... var detta!

Av Agneta Svensson - 16 mars 2011 18:41

NI som känner mig... vet att jag gillar HJÄRTEFORMEN!!! Kvällens middagstallrik fick gå i COSMOPOLITANSALLADHJÄRTEFORMEN`s tecken...


  





 





 





 




 




  

HJÄRTEKRAMAR till er alla som läser min blogg!

Av Agneta Svensson - 16 mars 2011 18:29

Imorse när jag öppnade dörren...och skulle sätta mig i bilen...klockan var väl

ca 06. 05...hörde jag talgoxen säga"godmorgon"...

UNDERBARA feeling!

NU ÄR DET VÅR!

Nej ta det lugnt...får jag många kommentarer...

Ja, inte denna men nästa helg, så är det SOMMARTID SOM GÄLLER!

Nu är morgonen ljusare... om två veckor blir det mörkare så tidigt, men... då får vi ju uppleva våren TVÅ gånger...och det är ju POSITIVT!

Jag tar in våren i vardagsrummet i allafall!


 



  

Jag älskar snödroppsformen!

Av Agneta Svensson - 13 mars 2011 16:20

Denna unga gosse...är full av utstrålning! 


  




 


Se upp där nere...Germany here we come!!!


 


 


 


Jag SAADE ju ...att han skulle vinna!   


Ha en alldeles fantastisk och underbar vecka allihopa... Gör det du önskar och njut av tillvaron!

SKRATTA så mycket du orkar, då får ansiktet sin motion ialla fall!

KRAMISAR.

Av Agneta Svensson - 13 mars 2011 15:32


Jag blir ofta inspirerad av "halv åtta hos mig" deltagarnas mat... Igår provade jag att göra glass. 




  

Vispa ägg-gulor och socker...


  

Vispa äggvitorna...


  


Vispa grädden...


  



Smält den vita chokladen...


  


  


Och häll den i äggsmeten...


  


Blanda i yoghurten...


  


Rör försiktigt i äggvitan... och vispgrädden...   


Färdig att ställas i frysen...



  



Lingon sås...och marinerade hallon satte pricken över I:et...


  


  



 Att rosta pinjenötter blev slutmomentet till denna lördagsdessert...



  







  




  



  


  


Riktigt gott alltså!

Av Agneta Svensson - 13 mars 2011 15:22

I fredags gjorde jag en gammal viktväktar-rätt.

Lövbiff,lök,soja, äppeljuice,curry,ingefära,vitlök ovh vinäger fick tillsammans ligga och gosa i ett par timmar. Sedan la jag allt i en gryta och rörde ner 1 msk vetemjöl.

Köttet fick sakta koka på svag värme under lock tills det var mört, ca 20 min.

Underbart smakrikt och gott!


  





Ett vintips, som kostar 55 kronor smakade utmärkt till detta!

    




  










Kristianstadsväder

Vädret Kristianstad

Hej...

Välkommen...

Klockan är...

Presentation


Hej alla och CARPE PUNCTUM...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards